【すどう美術館】館長のひとりごと その48「今年の夏の失敗譚二題」

写真 blog

 お家に掛けられる現代アート作品をご紹介し、日常にアートを取り入れる楽しさをお伝えできればと思い綴っているブログです。

作品や作家を知ることから、あなたにとって特別な作品との出会いに繋がれば嬉しいです。

 今回は、すどう美術館 須藤一郎館長の「館長のひとりごと」を掲載します。

Scroll down to see the English description.

今年の夏の失敗譚二題

 異常な暑さだった今年の夏、恥ずかしながら二つの失敗をしてしまいました。

 その一つは8月のある日、自宅から1時間に1本しか出ていないバスに乗ると20分ほどの距離にあるギャラリーに訪問した時の話です。

 よく知っている画家数人を含むグループ展で、楽しく作品を鑑賞し、ギャラリーのスタッフや来合わせた出展画家とも歓談し帰路へ向かいました。

 バス停に着いて使っているSuicaにあまり残がないのに気づき、チャージしようと鞄から財布を出そうとしたのですが、見つかりません。もう一度探したのですが、やはりないのです。あせってポケットに手を突っ込みましたが小銭だけで足りません。どうしたらいいのでしょうか、目の前真っ暗です。

 一つの選択はギャラリーに戻って、お金を借りることです。でもどうしても気弱になってできません。もう一つの選択は歩いて帰ることです。

それで決心をして歩くことにしました。時間は午後2時過ぎで酷暑の中。帽子も携帯用の傘もなく、相当の苦難でした。途中でコンビニに寄ってみたものの水を買うにも小銭が足りず、少々涼を取っただけでまた歩行です。

我慢に我慢を重ねて1時間半歩きなんとか家にたどり着きました。

 身体中汗びっしょりで、裸になって水で身体を拭き、少し生き返りました。

無事生還を祝って飲んだビールのおいしかったこと。でも難はまだ続きます。

机の上に置き忘れたと思っていた財布がありません。他の場所にも見当たりません。念のためと思ってもう一度座って鞄の中を見てみたところ、その一隅に財布が隠れていたのです。ナンタルチア。教訓は上着のない夏、財布とは別に千円、二千円はポケットへ忍ばせておくことでした。

 もう一つ、やはり暑かった8月の日の昼ごろ、何か所かで開催されていた現代美術「小田原ビエンナーレ2023」を見に行ったのです。真っ先に行ったのが画材屋さんの画廊で、店の右から登る階段の2階がギャラリーになっています。

 当日は水曜で画材店の方はシャッターが閉まり休みでした。ギャラリーの方は薄暗くはあったのですが、シャッターは空いており、上がって展示室に入ってみたのです。電気はついておらず、変だなーと思いながら薄暗い中で絵を見始めた瞬間、下のシャッターがガラガラと閉まってしまったのです。もちろん事務室と思われるところから漏れていた人声もそれを機になくなりました。

 シャッターに手をかけてみましたが開きません。暗く狭い階段に閉じ込められ、暑さを堪え、明日までこのままと覚悟したのです。が、念のため無人の画材店の電話をかけてみました。どういう仕組みか、そこの社長さんにつながり、十分ほどでどこからか助けに来てくれ事なきを得ました。うれしかったですね。

 ギャラリーも休みだったのです。不注意の極み。何事にも注意深く、がこの時の教訓です。でも気を取り直してその後、他の展示場に向かいました。

すどう美術館 館長 須藤一郎

協力:すどう美術館

[ Gallery SUDOH director’s monologue ] Part48 “Two stories of this summer’s failures”

This is a blog that introduces contemporary art works that can be hung in your home.
I would like to share with you the joy of incorporating art into your daily life.

I hope that by looking at the artworks and artists, you will be able to encounter a special piece of art for yourself.

 This time, with the cooperation of Ichiro Sudoh, Director of Gallery SUDOH, I will be posting [ Gallery SUDOH director’s monologue ] .

Two stories of this summer’s failures

 During the unusually hot summer this year, I made two embarrassing mistakes.

 The first was one day in August when I visited a gallery about 20 minutes away from my house by bus, which only runs once an hour.

 It was a group exhibition that included several painters I knew well, and I enjoyed viewing the works and chatting with the gallery staff and the exhibiting painters who had come to see the show and then headed home.

 When I arrived at the bus stop, I noticed that I didn’t have much left in my Suica, so I went to take my wallet out of my bag to recharge it, but I couldn’t find it. I looked for it again, but it was still not there. I put my hand in my pocket in desperation, but I only have enough coins. What should I do?

 One option is to go back to the gallery and borrow money. But I just can’t do it because I’m too feeble. The other option is to walk home.

So I make up my mind and decide to walk. The time was past 2:00 PM and it was extremely hot. Without a hat or a portable umbrella, it was quite a hardship. I stopped at a convenience store on the way, but I didn’t have enough change to buy water, so I just cooled off a little and started walking again.

After an hour and a half of patiently walking, I managed to reach home.

 My body was drenched in sweat. I stripped naked, wiped myself with water, and came back to life a little.

The beer I drank to celebrate my safe return was delicious. But the hardships still continued.

My wallet, which I thought I had left on my desk, is not there. I couldn’t find it anywhere else either. Just to be sure, I sat down again and looked in my bag, and there in one corner was my wallet hidden. Nantalucia. The lesson learned was that in the summer when I had no jacket, I should keep a thousand or two thousand yen in my pocket apart from my wallet.

 Another time, around noon on a still hot August day, I went to see the “Odawara Biennale 2023,” a contemporary art exhibition that was being held in several locations. The first place I went to was an art gallery of an art supply store. The gallery is on the second floor of a staircase that climbs up from the right side of the store.

 It was Wednesday and the art store was closed with the shutters closed. The gallery was dimly lit, but the shutters were open, so I went up and entered the exhibition room. There was no light on, and as I began to look at the paintings in the dim light, thinking it was strange, the shutters below me rattled shut. Of course, the human voices that had been leaking from what I thought was the office room disappeared after that.

 I tried to put my hand on the shutter but it would not open. Trapped in the dark, narrow staircase, enduring the heat, I prepared to stay like this until tomorrow. But just to be sure, I tried calling an unmanned art supply store. Somehow, I got through to the president of the art supply store, who came out of nowhere to help me after about 10 minutes. I was very happy.

 The gallery was also closed. The height of carelessness. Careful in everything, that was the lesson I learned from that time. But I got myself together and headed to the other gallery after that.

Ichiro Sudoh

Cooperation: Gallery SUDOH

Image by Roy Buri from Pixabay

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Advertisements