お家に掛けられる現代アート作品をご紹介し、日常にアートを取り入れる楽しさをお伝えできればと思い綴っているブログです。
作品や作家を知ることから、あなたにとって特別な作品との出会いに繋がれば嬉しいです。
今回は、すどう美術館 須藤一郎館長の「館長のひとりごと」を掲載します。
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「ぜん」展での作品解説、朗読、落語
9月(2023年)17日(日)から24日(土)まで秦野の「ぎゃらりー ぜん」で「すどう美術館収蔵作品展」を開催しました。ディレクターの多賀薫さんから毎年ご依頼があり、今年が8回目になります。
今回は5人の画家から選んだ25点の展示にしました。うち窪田真規、田口雅巳のお二人はすでに鬼籍に入られていますが、舩坂芳助、原大介、大矢雅章の3人は、年齢差はありますが、それぞれ今もいろいろ活躍されています。
作品を選んだ基準はいつものように、初めて見ていただくものを前提にしましたが、最近私が書きました「評伝 田口雅巳」に合わせ、田口さんの全貌がわかっていただけるよう、田口作品を多めに展示したこと、1点だけですが私の尊敬する窪田さんの作品、それに本年新たに寄贈を受けた原さんの作品4点を展示したこと、シートのまま眠っていた、舩坂、大矢お二人の版画を額装して展示したことなどが特徴です。
会期中は群馬県の太田や埼玉県の入間など遠方からの方を含め、たくさんの皆さんに鑑賞いただくことができましたが、特に二日目の9月18日(月 祝)に行ったイベントについてご報告したいと思います。
まず午後3時から私の「作品解説」から始まりました。うれしいことに40の椅子を用意したのですが、それでは足りず、さらに補充する状況でした。
作品の解説と言ってもいつものことながら「この作品はこう見るのです」といったような説明はいたしません。画家の略歴や活動してきた状況など周りの話をします。あくまでも作品の見方は見る人の感性に委ねたいと思うからです。
初めての方も多かったので、私が美術の活動に関わりを持った経緯なども説明したり、その後の朗読の泉田洋子さん、落語の立川志らら師匠お二人の簡単なご紹介もさせていただいたため、1時間を費やしてしまいました。
4時からは今回初めて登場の泉田さん。ご自分で作られた二つのストーリーをよく響く声で朗読されました。一つは東京銀座で有名な天ぷら屋「天一」の話で、銀座で生きる人の物語でしたが、驚いたのはもう一つはなんと私についての話です。銀座界隈のギャラリー回りを中心に私の姿を物語にされておりました。事前に知らされておりませんでしたので、びっくりでした。
昨年に続いての志らら師匠の話は「チリトテチン」と「初天神」の古典落語二席で、たくさんの笑いを取りました。初代の立川談志に関わるエピソードなど枕の話も絶妙で、私もこんな風に話ができるといいなあと感心しています。
出席の皆さんに喜んでいただき、来年もまたこの場所で作品展に合わせ朗読や落語などができることを願っています。
すどう美術館 館長 須藤一郎
現代美術と落語・朗読
こちらは2020年、多摩美術大学美術館で開催された「須藤一郎と世界一小さい美術館ものがたり」で収録されたものです。是非ご覧ください!
[ Gallery SUDOH director’s monologue ] Part49 “Commentary, Reading, and Rakugo at the Zen exhibition”
This is a blog that introduces contemporary art works that can be hung in your home.
I would like to share with you the joy of incorporating art into your daily life.
I hope that by looking at the artworks and artists, you will be able to encounter a special piece of art for yourself.
This time, with the cooperation of Ichiro Sudoh, Director of Gallery SUDOH, I will be posting [ Gallery SUDOH director’s monologue ] .
Commentary, Reading, and Rakugo at the Zen exhibition
From September (2023) 17 (Sun.) to 24 (Sat.), “Gallery SUDOH Collection Works Exhibition” was held at ” Gallery Zen” in Hadano. The director, Mr. Kaoru Taga, has requested us to hold this exhibition every year, and this year was the 8th time.
This year’s exhibition featured 25 works selected from five painters. Two of them, Masaki Kubota and Masami Taguchi, have already passed away, but three of them, Yoshisuke Funasaka, Daisuke Hara, and Masaaki Ohya, are still active in various fields, although there is an age difference between them.
As usual, the criteria for selecting works were based on the assumption that they would be seen for the first time, but in line with my recent book “Critique: Masami Taguchi”, I exhibited more Taguchi’s works to give visitors a full picture of him, one work by Kubota-san, whom I respect. The exhibition also features four works by Hara-san, who newly donated his work this year, and two prints by Funasaka and Ohya, both of which were left on their sheets and are now framed.
During the exhibition, many people, including those from as far away as Ota in Gunma Prefecture and Iruma in Saitama Prefecture, were able to view the exhibition, and I would like to report on an event held on the second day, Monday, September 18 (national holiday) in particular.
I started at 3:00 p.m. with my “explanation” of the artworks. To my delight, we had prepared 40 chairs, but they were not enough and had to be replenished.
As always, I do not give explanations of the work, such as “this is how you should look at this work. I talk about the artist’s personal history and the circumstances surrounding his or her activities. This is because I would like to leave the view of the work to the viewer’s sensibilities.
Since many of them were first-timers, I had to spend an hour explaining how I got involved in art activities, as well as briefly introducing Yoko Izumida, a reading performer, and Shirara Tatekawa, a rakugo storyteller, afterward.
From 4:00, Izumida-san appeared for the first time at this event. She read two stories that she had created herself in a resonant voice. One was about the famous tempura restaurant “Tenichi” in Ginza, Tokyo, and was a story about people living in Ginza. The other story, to my surprise, was about me. It was a story about my life around the galleries in the Ginza area. I had not been informed of this beforehand, so I was surprised.
Following last year’s performance, Shirara Master gave two classical Rakugo talks, “Chiritotetin” and “Hatsutenjin,” which drew a lot of laughs. He also told an exquisite story about Tatekawa Danshi, the first generation of rakugo storyteller, and I wish I could tell a story like that.
I hope that everyone who attended was pleased with the event and that we will be able to do the reading and rakugo again next year at this location in conjunction with the exhibition of works.
Ichiro Sudoh
Cooperation:Gallery Zen・ Gallery SUDOH
Contemporary Art and Rakugo/Recitation
This was recorded at “Ichiro Sudo and the World’s Smallest Museum Story” held at Tama Art University Museum in 2020. Please take a look!
Rakugo, recitations, and concerts heard in a contemporary artworks
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