館長のひとりごと その30「ありのままの世界 展」

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 お家に掛けられる現代アート作品をご紹介し、日常にアートを取り入れる楽しさをお伝えできればと思い綴っているブログです。

作品や作家を知ることから、あなたにとって特別な作品との出会いに繋がれば嬉しいです。

 今回は、すどう美術館 須藤一郎館長の「館長のひとりごと」を記載します。

ありのままの世界 展

 本年(2022年)10月末、とても興味深い展覧会を見てきました。

 辻本清子さんの「ありのままの世界」というテーマでの展覧会で、場所は都心からは少し離れた八王子にある長池公園自然館です。辻本清子さん65歳でのこの初個展に、私は少しですが、関わりを持たせていただいています。

 2年前、多摩美術大学美術館で「須藤一郎と世界一小さい美術館ものがたり」が開催された折り、会期中に辻本さんが5回も見に来てくださり、知り合いになったのです。好きでアート作品を作っていると聞き、作品を持って来て見せていただくと、美術館や画廊では見られない面白さを感じました。多くが包装紙や旅先で得た記念の印刷物などをうまく切り、コラージュされた作品で独特の世界が見えたのです。誰にも教わらず、好きで楽しみながら作ってきたのですね。

 さて、今年になって辻本さんから連絡があり、どこかで個展をしたいので協力いただけないかとの申し出を受けました。

 個展と言えば画廊しか思い浮かばない私は4月のある日、ご本人をお連れし、私の知っている銀座、京橋界隈の画廊を10か所ほど一緒に回りました。どんな画廊が自分そして自分の作品に合いそうか、またスペース代や展覧会を行なう場合の規約はそれぞれどんな風かなど知っていただくためです。

 でもその後、しばらくして辻本さんより、ご自宅のすぐ隣に長池公園自然館というのがあり、展示もできるとの連絡を受けました。私はいきなり都心の画廊よりまずはそういうところの出発がいいのではないかと思い、私のところのスタッフ髙橋玉惠さんの協力も得て、会場視察とご自宅にある作品を見せていただくために現地を訪れました。そしてそこでの展覧会をお勧めしたのです。

 今回の展覧会で何が興味深かったかというと100平米以上ある広い会場に、身近な材料で作られたコラージュ作品などを中心に、全部で70点を超す作品がコーナーごとに楽しく展示されていたほか、会場に置かれている10ほどのベンチ一つ一つに辻本さんの旅ノートや絵日記などが置かれ来場者が喜んで見ていたり,来場者も参加できる平和への願いを込めたたくさんの折り鶴が天にも届くように展示されたりしていて、会場全体がすべて辻本さんの世界になっていたところです。

 キャプションに書かれている作品の題名もところどころに添付されていたコメントの文章も適切で、鑑賞するうえでいい手掛かりになっていたと思います。

 直接のお手伝いは何もできず、広い会場でひとり、たいへんなご苦労があったと思いますが、辻本さんのやる気十分が今回の展覧会実現に結び付いたのです。

 終了後のご報告によれば8日間の会期中、500人を超すお客の来場があり、喜んでいただけたとのことで大成功でした。辻本さんおめでとうございます。

 この体験を辻本さんが今後どう生かせていかれるのかとても楽しみです。

すどう美術館 館長 須藤一郎

協力:すどう美術館

[ Gallery SUDOH director’s monologue ] Part30 “The World as It Is Exhibition”

This is a blog that introduces contemporary art works that can be hung in your home.
I would like to share with you the joy of incorporating art into your daily life.

I hope that by looking at the artworks and artists, you will be able to encounter a special piece of art for yourself.

 This time, with the cooperation of Ichiro Sudoh, Director of Gallery SUDOH, I will be posting [ Gallery SUDOH director’s monologue ] .

The World as It Is Exhibition

At the end of October this year (2022), I saw a very interesting exhibition.

This is an exhibition by Kiyoko Tsujimoto on the theme of “The World as it is”. The location is the Nagaike Park Nature Center in Hachioji, a short distance from central Tokyo. I had a small part in Kiyoko Tsujimoto’s first solo exhibition at the age of 65.

Two years ago, when “Ichiro Sudoh and the World’s Smallest Art Museum Stories” was held at the Tama Art University Museum, she came to see it five times during the exhibition period, which was how I met her.

She likes to create artwork. When she brought her works to show me, I found them interesting and not something you would see in a museum or gallery.

I saw a unique world in her collaged works, which were made by cutting wrapping paper and printed materials obtained on her travels as souvenirs. She has not been taught by anyone, but has enjoyed creating them because she likes them.

Now, this year, she contacted me and asked if I could help her with a solo exhibition somewhere.

When I think of a solo exhibition, the only thing that comes to mind is an art gallery, so one day in April, I took her with me to visit about 10 galleries in the Ginza and Kyobashi areas that I know of.

The purpose was to learn what kind of galleries would suit her and her work, as well as the cost of space and the rules and regulations for holding an exhibition.

However, a short time later, she informed me that the Nagaike Park Nature Center was located right next to her house and that I could exhibit there. With the help of my staff member, Tamae Takahashi, I visited the site to inspect the venue and to show the works in her home. I then recommended an exhibition there.

It was interesting to see more than 70 works, mostly collages made with familiar materials, displayed in each corner of the exhibition hall, which was more than 100 square meters in size.
In addition, visitors were delighted to see her travel notebooks and picture diaries placed on each of the 10 benches at the venue.

Many origami cranes with wishes for peace, in which visitors could also participate, were displayed as if they reached to the heavens, and the entire venue was where everything became Tsujimoto’s world.

The titles of the works in the captions and the text of the comments were good leads for viewing the works.

 I know it must have been very difficult for her to work alone in such a large venue without any direct assistance, but it was Tsujimoto’s motivation that led to the realization of this exhibition.

According to the report after the exhibition ended, more than 500 people visited the exhibition during the 8-day period, making it a great success. Congratulations to Mrs. Tsujimoto.

I’m looking forward to seeing how she will make use of this experience in the future.

Ichiro Sudoh

Cooperation: Gallery SUDOH

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Image by Free Photos from Pixabay

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