お家に掛けられる現代アート作品をご紹介し、日常にアートを取り入れる楽しさをお伝えできればと思い綴っているブログです。
作品や作家を知ることから、あなたにとって特別な作品との出会いに繋がれば嬉しいです。
今回は、すどう美術館 須藤一郎館長の「館長のひとりごと」を掲載します。
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現展授賞式に出席
3月5日(2023年)の土曜日の午後、国立新美術館で行われた現展(現代美術協会)の授賞式に出席してきました。もちろん受賞者としてではなく、来賓としてご招待をいただいてです。
コロナの関係で久しぶりに復活しての授賞式で、どうして私にまでご招待があったのかわかりませんが、すどう美術館と現展とは長いつき合いがあります。
すどう美術館の銀座時代、山下正人さん率いる東京支部展を数年続けて行っていましたし、現展が上野の東京都美術館から六本木の国立新美術館に移った2007年6月の時にはご依頼を受けて私が「私の美術についての考え方」というテーマで1時間30分ほど参加アーティストの皆さんの前で講演をさせていただいております。その時、現展事務局が立派な講演記録を作ってくれています。
さて、授賞式開会にあたっては来賓10名ほどが壇上の席に案内され、司会者から受賞者を中心とする会場の出席者に一人一人紹介されました。
来賓者はSONPO美術館館長をはじめ著名な美術評論家が数名、その他名のある美術関係者で、そういう人の中で私も選ばれ光栄ではありますが、場違いな感じもして座っておりました。
今回の現展は第79回ということで長い歴史を持っていますが、本年就任した横田瑛子代表のあいさつの後、粛々と受賞者に賞状、記念品等が渡されていきました。新人賞から始まり、会友賞、準会員賞、会員賞、SOMPO美術館賞そして審査員特別賞と上がっていきましたが、なんと今回は一番の大賞である現展賞が「該当なし」でした。残念ではありましたが、安易に賞は出さないとの見識を持って運営されていることに、私は拍手を送りたいと思います。
次いで授賞式は受賞者代表の謝辞、クサカベ、ホルベイン、富士フイルム他の関係企業からの賞授与と、賞ではありませんが、会員、準会員、会員への推挙の発表が行われ1時間ほどで無事終了しました。
それからしばらく休憩をはさみ、同じ会場で交流パーティが行われ、私は何人かの受賞者や旧知の来賓の方たちと語り合うことができ、うれしいひと時を過ごすことができました。
私は日本にのみ存在する団体展といつからかあまり関りを持たなくなっています。なぜかといえば日展をはじめ多くの団体展にはそれぞれ特有の匂いがついているのがいやだからです。関連して組織がピラミッド型になっており、権限の強いボスの派に属していると入賞や会員等への昇格の早道になるなど弊害もあるようです。本来絵は自由であるべきなのですが…。
そんな中で私が現展とつき合いを続けてきたのは現展が他の団体と違い、組織としての匂いがなく、また派閥も感じられず、まさに自由が大事にされていると思われるからです。今回の展示も個性のある作品が多く、とても楽しむことができ幸せでした。
すどう美術館 館長 須藤一郎
協力:すどう美術館
[ Gallery SUDOH director’s monologue ] Part42 “Attended the awarding ceremony for GENTEN”
This is a blog that introduces contemporary art works that can be hung in your home.
I would like to share with you the joy of incorporating art into your daily life.
I hope that by looking at the artworks and artists, you will be able to encounter a special piece of art for yourself.
This time, with the cooperation of Ichiro Sudoh, Director of Gallery SUDOH, I will be posting [ Gallery SUDOH director’s monologue ] .
Attended the awarding ceremony for GENTEN .
On Saturday afternoon, March 5 (2023), I attended the award ceremony of the current exhibition (Contemporary Art Association) at the National Art Center, Tokyo. Of course, I was invited as a guest of honor, not as a prize winner.
I don’t know why I was even invited to the award ceremony, which was revived after a long absence due to covid-19, but I have a long association with Gallery SUDOH and GENTEN.
When Gallery SUDOH was in Ginza, we had the Tokyo Branch Exhibition led by Mr. Masato Yamashita for several years in a row, and in June 2007, when the GENTEN moved from the Tokyo Metropolitan Art Museum in Ueno to the National Art Center in Roppongi, I was asked to give a 1.5 hour lecture on the theme of “My Views on Art” in front of all the participating artists.At that time, Its office prepared a splendid record of my lecture.
Now, at the opening of the awards ceremony, about 10 guests were ushered to their seats on the stage, and the emcee introduced them one by one to the attendees in the hall, especially the award winners.
The guests of honor included the director of the SONPO Museum of Art, several prominent art critics, and other well-known art professionals, among whom I was honored to be chosen, but I also felt out of place.
The 79th GENTEN has a long history, and after an address by Eiko Yokota, the new representative who assumed the post this year, the award certificates and commemorative gifts were solemnly handed over to the winners. Starting with the Newcomer’s Award, the awards were then presented to the following prizes: the Association Member’s Award, the Associate Member’s Award, the Member’s Award, the SOMPO Museum Award, and the Jury’s Special Award, but this time the Grand Prize, the Current Exhibition Award, was “not awarded. It was unfortunate, but I applaud the management of the exhibition, which has the insight not to give out prizes easily.
The awards ceremony ended after about an hour, with speeches by representatives of the award winners, awards from Kusakabe, Holbein, Fujifilm, and other related companies, and announcements of nominations for membership, associate membership, and membership, which are not awards.
After a short break, a party was held at the same venue, where I had the pleasure of talking with some of the award winners and guests who were old acquaintances.
For some time now, I have not had much contact with group exhibitions that exist only in Japan. The reason is that many group exhibitions, including the Nitten, have their own particular smells, which I dislike. In addition, the organizations are pyramid-shaped, and belonging to the group of a boss with strong authority is a fast track to winning prizes and being promoted to membership. Although painting should be free by nature….
I have continued to associate with GENTEN because, unlike other organizations, GENTEN does not smell like an organization, nor do I sense any factions, and I believe that it truly values freedom. I was very happy to see so many unique works in this exhibition and enjoyed them very much.
Ichiro Sudoh
Cooperation: Gallery SUDOH
Photo:o-dan(free photo)
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