すどう美術館 館長のひとりごと その11「日記の効用」

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 このブログでは、子供の頃、美術の授業が好きだった方(もちろん苦手だった方も)

 美術館には行くけど、ギャラリーには行ったことがない方、家に絵画や作品を掛けてみたいけど、どうしたらいいか分からない方に向けて、現代アートをお家で楽しむには、どうしたらいいかをご紹介していきます。

 今回は、すどう美術館須藤一郎館長の「館長のひとりごと」その11を記載します。だいぶシリーズ化してきました。

 途中切れ目がありますが、もう何十年か日記を書いています。そして、その日記帳はみんな手元にとってあります。

 過去は捨て去り、未来に向けて前進あるのみ、との考えもありますが、過去があり、現在があって、未来につながるのだとの考えもあるのだと思います。

 最初は高校3年の冬からで、ノートを使って毎日ではなく気が向くと書くという感じでした。このノートは12冊あり、浪人時代を経て、大学生活、就職、結婚そして大阪への転勤生活のころまでのものです。

今回ちょっと読み返して見ますとそこには記録だけではなく、詩や、小説の途中まで、落語小噺みたいなもの、それに若いころはラヴレターの下書きなども書かれています。変な言い方ですが、何かすごく文才があったように思えます。

これが第一段階でその後いろいろあってしばらく途絶えていましたが、あるお正月、妻が5年連用日記というのを私のために買ってきて、日記をつけろというのです。5年分書ける日記帳ですから1日はわずか6行です。

このくらいなら書けるのではと思い、日記を再開しました。今は9冊目の5年目なので、45年近く続いていることになります。因みに妻自身は亡くなるまで、自分は日記の類は何も残しておりません。

さてこの間、書いていない日は1日もありません。空欄があるのが気持ち悪くなるのです。したがって、疲れたり、飲みすぎたりの日は翌日書きますし、旅行に出かける時などはメモ用紙を持って行ったり、行った先のホテルにあるメモ用紙を使ったりし、書いてあとで日記帳に挟んでいます。

行数が少ないので自分の思いを延々と書くなどできず、今日あった出来事、どこへ行ったとか誰に会ったか、どんな仕事ができたかなどが中心になってしまいました。

それでも必要な時にその日のところを読み返すと、どんな前のことでも鮮やかに思い出せることが多く、助かることがあります。もし、なにか事件に巻き込まれるようなことがあっても、アリバイ証明にも使えると思います。

 でもこの膨大な日記帳、自分では処分し難く、最後はどうなるのでしょうか。

 学者や有名な小説家などのものでしたら、貴重な資料として使えるのでしょうが、全く他人には役立たずですので、死んだ時に棺の中に入れて身体と一緒に燃やしてもらうのが一番いいと思うのですが、重すぎて無理でしょうね。

すどう美術館 館長 須藤一郎

作家に向かない

 私は、自分は作家に向かないと思っている。自分がこの世からいなくなった後に何も残らなくていいと思っているからだ。子供達にも、子育ての目標は、私がいなくなっても生きていける事!と伝えている。子供に執着したくないし、されることも避けたい。

それぞれが自分のフィールドで、向かうべき方向へ目を向けていてほしい。

 生きている上で、必要なものはできるだけ少なくしておきたい。ルーティーンも作らない。しかし、現実はそう理想通りにはいかないものだ。

 一方で、ある何かにこだわりを持つ作家の方々に憧れがある。1つの物事を探く掘り下げ、考え、形にしていく作家の方々やその作品に惹かれる。自分の作品に対して、後世へ残したいと望むからこそ保存に気をつけ、材料や技法の研究を根気強く進めるその姿勢にも。 

 1つ1つの作品には、その作家の背景があり、葛藤や喜びがある。それが何であるか説明を受けなくても、正確に受け取れなくても、それは重要ではない。

ただ一緒に過ごすだけで伝わる何かがあれば、それはあなたにとって唯一の作品になる。

その上で、作家に興味を持ち、考え方や作品のコンセプトを知ることで、より作品に寄り添えるのではないかと思う。

これは、長い時間をかけて作品と一緒に築いていく信頼関係のようなもので、その作品のある部屋は心地よくあなた自身を受け入れ、考え事にもそっと寄り添ってくれる。

私はそのように所有する作品たちと過ごしている。

最後まで読んでいただきありがとうございました。

作品との良い出会いを!

DEアートでした。

ご自宅や会社等で、現代アート作品を楽しんでみてはいかがですか! 

作品のお問い合わせや、展示の相談なども承っております。 

作品についてのお問い合わせは、トップページのお問合せからご利用できます。お気軽にコメントお待ちしております。

協力:写真引用元:すどう美術館

[ Gallery SUDOH director’s monologue ] Part 11 “Benefits of Diary”

This blog is for those who loved art classes when they were kids. (Of course, if you weren’t good at it…)

If you go to museums but have never been to a gallery.

For those of you who want to hang paintings and artworks in your home, but don’t know how to do about it.

Here are some tips on how to enjoy contemporary art at home.

This time, with the cooperation of Ichiro Sudo, Director of Gallery SUDOH, I will be posting [ Gallery SUDOH director’s monologue ] . This has become quite a series.

Benefits of Diary

There is a break in the middle, but I have been keeping a diary for several decades now. And I keep all of them with me.

Some people believe that we must leave the past behind and only move forward into the future, but I believe that there is a past and a present that will lead us to the future!

The first was in the winter of my senior year of high school, and I used a notebook to write in, not daily, but whenever I felt like it. There are 12 notebooks in this notebook, and they cover my time as a ronin, through my college years, my employment, my marriage, and up to the time when I was transferred to Osaka.

When I read them again, I found not only records, but also poems, a novel in progress, rakugo stories, and drafts of love letters written in my younger days. It may sound strange, but it seems that I had a great talent for writing.

This was the first step, but after that, things happened and I lost track of it for a while. One New Year’s Day, my wife bought a 5-year continuous diary for me and asked me to keep a diary. It is a diary that can be kept for 5 years, so each day has only 6 lines.

I thought I could write this much, so I resumed my diary. I am now in the fifth year of my ninth book, which means that it has been going on for almost 45 years. Incidentally, my wife herself did not leave any kind of diary until she passed away.

Now, during this time, there has not been a single day that I have not written. It makes me sick to have blank spaces. Therefore, on days when I am tired or have had too much to drink, I write the next day. When I go on a trip, I take a notepad with me or use the notepad at the hotel I go to, and I write it down and put it in my diary later.

Because of the small number of lines, I could not write endlessly about my thoughts and feelings, so I focused on the events of the day, where I went, who I met, what kind of work I did, and so on.

Still, it is often helpful to read back to that day when necessary and vividly recall any previous events. If I am ever involved in an incident, I can use it as an alibi.

But what happens at the end of this huge diary, which is difficult to dispose of by myself?

If it belonged to a scholar or a famous novelist, it could be used as a valuable resource, but it is completely useless to others, so I think it would be best to put it in a coffin when I die and have it burned along with my body, but it would be too heavy for me.

Ichiro Sudoh

Artist is not for me.

Artist is not for me. Because I don’t want to have anything left after I am gone from this world. My goal in raising my children is that they can live without me! I tell them. I don’t want to be attached to my children, and I don’t want to be made to be attached to them.

I hope that each of you will keep your eyes on the direction you should be heading in your own field.

I would like to have as few necessities in life as possible. I don’t even create routines. However, reality is not so ideal.

On the other hand, I admire artists who are particular about something, and I am attracted to artists and their works who explore, think, and give shape to a single thing. I am also attracted to artists who are careful about preserving their work because they want to leave it for future generations, and who patiently pursue research on materials and techniques.

Each piece has its own background, its own struggles and joys of the artist. It doesn’t matter if you don’t get an explanation of what it is or if you don’t get exactly what it is.

If there is something that can be conveyed just by spending time together, it will be a unique work of art for you.

On top of that, I think that by taking an interest in the artist and learning about their way of thinking and the concept of their work, we can be more closely aligned with their work.

It is like a relationship of trust that you build with a work of art over time, and the room in which it resides will comfortably accept you and gently accompany you in your thoughts.

I spend time with the works I own that way.

Below the director’s essay, I have also included a few thoughts. I hope you will read it .

Thank you for reading to the end.
Have a good encounter with a work!
This was DE art.

Enjoy contemporary artworks in your home or office! 

Please contact us if you have any questions about our work or if you would like to exhibit works.

If you have any questions about our works, please feel free to use the inquiry form on the Top page. We look forward to your comments.

Cooperation:Photo reference:Gallery SUDOH

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